در این مقاله قصد داریم تا تست تجربه کاربری آنلاین را به سادگی در پروژه طراحی سایت خود اجرا نمایید. در ادامه همراه با طراحی سایت باشید.
هیچ گاه آسان نمی باشد که تجربه کاربری آنلاین را مهیج و خارق العاده بسازیم. تحقیقات و اجرای تست تجربه کاربری یک علم و دانش و یا به عبارت دیگر تابع یک سری قوانین و اصول نمی باشد. برخی از روش ها برای برخی شرکت ها کارساز می باشند و این درحالی است که در برخی شرایط تنها یک راه حل وجود داد که باید به کار برد.
از این رو چگونه باید تست و تحقیقات تجربه کاربری را در پروژه طراحی سایت خود اجرا نمایید؟ ما از 7 متخصص طراحی وب سایت سوال نمودیم که چگونه باید این کار را انجام داد. مواردی که آن ها در این مقاله بیان می کنند را گوش فرا دهید و دریابید که کدام مورد مناسب شما و شرایط پروژه طراحی سایت شما می باشد و آن را امتحان کرده تا از کاربردی بودن آن اطمینان حاصل نمایید. اجازه ندهید تا کسی به شما بگوید که اشتباه می کنید و مسیر نادرستی را در پیش گرفته اید.

با هدف در این مسیر پیش روید

ERIKA HALL در این زمینه اظهار می دارد: "ما تمامی پروژه های طراحی سایت و دیگر پروژه های تجاری مشتریان مان را با هدف شروع کرده ایم. این امر به ما امکان می دهد تا سوالاتی که باید در تحقیقات کاربری از کاربران وب سایت بپرسیم را مشخص نماییم و روی آن موارد زمان و تلاش مان را متمرکز نماییم. سپس تا جایی که می شود با هم گروهی های مان همکاری می کنیم تا هر کس بتواند به نحو احسن هر گوشه از پروژه را به دست بگیرید و بهترین نتایج را به وجود آورد.

خیلی ساده است تا روی ابزارها و روش های بخصوصی تمرکز نماییم و فراموش کنیم که اصلا چرا تحقیقات کاربری را انجام می دهیم. زمانی که همیشه اهدافی را برای خود مشخص سازید و در ذهن خود همیشه آن ها را به خاطر دارید، مطمئن باشید که دچار شکست نمی شوید و می توانید به آن چه که می خواهید دست یابید".

داستانی را تعریف نمایید



  MONOTYPES مشاهده نموده است که برخی مردم به تحقیقات تجربه کاربری به عنوان قانون از پیش تعیین شده می نگرند و گمان می کنند که در این راه باید تابع قوانینی باشند تا بتوانند نتایج دلخواه خود را به دست بیاورند.

او در این باره این گونه نظر خود را بیان می کند: "من معتقد می باشم که تحقیقات کاربری در پروژه طراحی به سادگی درباره این است که به دنبال اطلاعاتی باشید و زمانی که آن ها را به دست آوردید، به گونه ای مناسب در طراحی خود نمایش دهید. تحقیقات کاربری به طور کلی درباره این می باشد که داستانی را تعریف نمایید که به تبع آن قادر خواهید بود تا دیدگاه ها و نظراتی را از مخاطبین و کاربران مورد نظرتان کسب نمایید.

  انتخاب روش مناسب در انجام تحقیقات کاربری

CHUI CHU'I TAN از CXPARTNERS این گونه می فرماید: "عبارت 'تحقیقات کاربری' و 'تست کاربردی بودن طراحی وب سایت' اغلب به یک منظور به کار می روند، اما در واقع آن ها معانی و اهداف مختلف و متفاوتی دارند.

هر دوی آن ها درباره دریافت بینش ها و بازخورد ها از افرادی است که از یک سایت و یا محصول استفاده می کنند. در هر صورت، در میان این دو، تفاوت محسوسی وجود دارد. تست کاربردی بودن طراحی وب سایت درباره تشخیص مسائل و عواملی است که کاربران ممکن است در یک طراحی سایت و یا محصول از آن تجربه کسب کنند (حال فرقی نمی کند که این تجربه در مرحله پیش طراحی و نمونه سازی به وجود آمده باشد و یا در طراحی نهایی)".

در وب سایت GENERATE LONDON دریابید که چرا استراتژی تجربه کاربری یا UX برای طراح محصولات و یا وب سایت های موفق، واجب و ضروری می باشد.

موارد بسیار کمی را در تحقیقات کاربری انجام دهید و بیشتر با تیم خود وقت بگذرانید و به این ترتیب نتایج بهتری را به دست خواهید آورد.

بنیان گذار ADRIAN HOWARD به نام QUIESTARS روش خود را در تست طراحی وبسایت دارد: موارد بسیار کمی را در تحقیقات کاربری انجام دهید و بیشتر با تیم خود وقت بگذرانید و این ترتیب نتایج بهتری را به دست خواهید آورد.

او در این باره این گونه توضیح می دهد: " عبارت 'موارد کمتری را در تحقیقات کاربری انجام دهید' به این دلیل است که روی موارد مهم تمرکز کنیم، اما باعث می شود تا نتایج مهیج و مورد نظرمان را در آن واحد به دست آوریم. عبارت " بیشتر با تیم خود وقت بگذرانید ' به این معنا می باشد که تحقیقات کاربری بهتر است به صورت گروهی انجام پذیرد، زیرا باعث می شود تا نیازها و خواسته های مشتریان را بهتر و راحت تر درک نماییم. این گونه کار گروهی باعث می شود تا اطمینان حاصل شود که هر عضوی در این گروه، تحقیقات کاربری را درک کرده است و به راحتی می تواند نتایجی را به دست آورد که مطابق با هدف اصلی گروه و تیم طراحی می باشد.

انجام ندادن تست و تحقیقات کاربری در پروژه های طراحی سایت

در سمت دیگر، یک طراح تجربه کاربری به نام Irene pereyra از استدیو طراحیAnton & Irene در این زمینه اعتقادی به انجام تست و تحقیقات کاربری ندارد.

او در این رابطه این چنین اظهار می دارد: " ما هرگز در پروژه های طراحی سایت به سراغ انجام تست های تجربه کاربری و تحقیقات کاربری نمی رویم. به نظر من زمانی که بخواهید پروژه طراحی سایت خود را خودتان تست و بررسی کنید مثل این است که تکلیف شب خود را نمره بدهید نه معلم تان. من بارها و بارها در پروژه های طراحی خود این مورد را اجرا ننموده ام و تا به امروز با مشکلی برخورد نکرده ام."

"اگر مشتریان وب سایت ما تحقیقات کاربری را در پروژه های طراحی وب سایت خود بخواهند و اصرار بر این امر داشته باشند ما می گوییم هرگز این کار را نمی کنیم و اگر می خواهید، خود به تنهایی این کار را انجام دهید و نتایج آن را با ما در میان بگذارید".

 مشاهده کردن و تکرار کردن

طراح تجربه کاربری و ناشری به نام Robert Hoekman jr نظر خود را در این باره این چنین عرض می نماید: "زمانی که تحقیقات کاربری و تست کاربردی بودن طراحی سایت را  انجام می دهید، همیشه این مورد را به یاد داشته باشید: واقعیت ها همیشه در اطلاعات و داده هایی است که به دست می آوریم و این گونه واقعیت ها به ندرت در صحبت کردن با افراد حاصل می شود و همیشه در مشاهدات می توانیم درک و ادراک بیشتری را کسب نماییم."

"به آن چه کاربران می گویند گوش فرا دهید و آن را به دست فراموشی بسپارید و بیشتر توجه کنید که آن ها چه کارهایی انجام می دهند. سپس باز هم این موارد را نادیده بگیرید و هر کدام از آن ها را بار دیگر بررسی کنید تا به حقیقت و واقعیت دست یابید. زمانی که طراحی جدیدی را خلق می کنید، سعی کنید بارها و بارها آن را تکرار کنید، تنها به این ترتیب است که می توانید موفق شوید و به پیروزی در طراحی سایت خود دست یابید."

"زمان هایی را در پروسه طراحی وب سایت خود اختصاص دهید تا پروژه را باز بینی نمایید و نسخه جدید طراحی را در معرض تست و بررسی قرار دهید. به یاد داشته باشید که نباید هر چیزی در طراحی را تغییر دهید. باید قضاوت عادلانه ای انجام دهید. اگر این روند را پیش بگیرید و به درستی آن را اجرا کنید، مطمئن باشید که مشکلات در پروژه طراحی شما از بین خواهند رفت و نتیجه نهایی بسیار رضایت بخش خواهد بود."

 مکالمه و بحث و گفت و گو کنید

بر اساس گفته های Steve Portigal، تنها راه برای انجام تحقیقات کاربری رفتن به مکان هایی است که مردم در آن جا در حال انجام دادن کارهای خود می باشند. در این شرایط باید به صورت آزاد و به طور مستقیم با آن ها به بحث و مکالمه درباره کاری که انجام می دهند و کارهایی که دوست دارند انجام دهند، بپردازید.

او در این باره این چنین می گوید: "از همه مهتر این می باشد که به چراها گوش دهید. اگر می خواهید اطلاعات کاربردی را به صورت شفاف به دست آورید، باید بینش ها و بازخورد های بسیاری را میان خود و آن کاربران رد و بدل کنید. من بینش ها و بازخوردهای به دست آمده از سوی کاربران را به عنوان دانه هایی در نظر می گیریم که بعدها در پروژه طراحی وب سایت پرورانده شده و رشد می کنند. به یاد داشته باشید که تحقیقات همیشه باعث پربار شدن طراحی وب سایت و یا محصول شما می شوند".

 نیاز به طراحی سایت دارید ؟ قبل از آن با شماره تلفن های بالای سایت تماس بگیرید و یا با مراجعه به صفحه تماس با ما شرکت درخواست مشاوره کنید . همچنین با رفتن به صفحه ثبت سفارش میتوانید سفارش خود را ثبت کرده تامشاورین سارین وب با شما تماس بگیرند . طراحی سایت ، سئو و بهینه سازی سایت خود را با سارن وب تجربه کنید .