آبان ماه ۹۸ یک شوک بزرگ به کسب و کارهای اینترنتی وارد شد؛ بیش از ۱۰ روز قطعی اینترنت! اما به راستی این قطعی برای کسب و کارهای مجازی و نوپا فرصت بود یا تهدید؟

وقتی نگاهی به پیشینه قطعی اینترنت در ایران می کنیم، قطعی اخیر جزء بی سابقه ترین ها در تاریخ اینترنت ایران بوده است. از همه کم و کاستی ها در قطع و وصل شدن ها که بگذریم، موضوع اصلی میخواهم بررسی کنم اینست که چرا قطعی اینترنت می تواند هم فرصت باشد و هم تهدید؟

قبل از هرچیز و برای شروع این کندوکاوی با اولین موضوعی که روبرو می شویم  اینست که چرا قطعی رخ داد؟

چرا قطعی اینترنت رخ داد؟

اولین سوالی که برای همه افراد پیش می آید و به اشتباه برداشت می شود، درباره بسته شدن اینترنت در ایران است. اگر نگاهی به کشورهای دیگر بیندازیم، نهادهای امنیتی برای در دست داشتن کنترل امنیت و جو روانی کشورشان نظارت بر وسیله های ارتباطی مدرن کشور می کنند.

به طوریکه اگر یکی از وسیله یا راه های ارتباطی مدرن، اختلالی در نظم یا امنیت کشور به وجود آورد با محدودیت در استفاده روبه رو می شود. این محدودیت می تواند قطعی موقت یا به صلاحدید شورای امنیت ملی و نهادهای امنیتی به طور دائم از دسترس کاربران آن کشور خارج شود.

تا اینجا متوجه شدیم که اگر یک راه ارتباطی مدرن مثل پیامرسان ها باعث اختلال بشود، آن راه ارتباطی تا برقراری مجدد نظم و امنیت از دسترس و استفاده خارج می شود. برگردیم به ایران !

ادامه را در آی تی من بخوانید : قطعی اینترنت